Framtiden

Nu har saker äntligen börjat klarna för mig. Ganska länge nu har jag varit fast i en djungel full med olika universitet, program och kurser men nu tror jag att jag har hittat nåt för mig. Har länge varit fast vid att jag ska läsa en civilingenjörsutbildning eftersom jag känner att där finns kurserna som intresserar mig. Då tänker jag främst på matte och grundläggande tekniska kurser men jag har aldrig lyckats hitta något program som är specialicerat på något som jag känt varit rätt för mig. Men förra veckan efter tips från min bror angående en högskoleingenjörsutbildning på Mittuniversitetet i Östersund hittade jag det som jag förmodligen kommer läsa. Det är inte det programet som min bror tipsade om för jag vill inte vara högskoleingenjör utan civilingenjör men när jag läste om det programet hittade jag ett masterprogram i sportteknologi som jag fastnade för direkt. Programet är inriktat på att utveckla sportrelaterade produkter som t.ex. skydd och utrustning. Men eftersom det endast är ett masterprogram krävs det att jag har en kandidatexamen för att kunna komma in. Den kandidatexamen som krävs är i maskinteknik så därför kommer jag förmodligen till hösten söka civilingenjör i maskinteknik vid LiTH för att efter tre år kunna söka vidare till masterprogramet i sportteknologi vid Mittuniversitet i Östersund.

Det känns riktigt skönt att ha hittat nåt som jag känner intresserar mig för jag vet att då kommer det bli så mycket lättare att plugga. Att de två sista åren är i Östersund (om det blir såhär) gör mig ingenting för då får jag mer tillgång till snö och kan åka skidor mycket mer än vad jag gör nu och det gillas och jag tror det är en bra sak att flytta en längre bit hemifrån för att ta reda på hur man klarar sig ensam utan föräldrar och tvingas bygga upp ett nytt socialt nätverk. Jag menar om jag bara flyttar till Linköping kommer jag har kvar nästan samma sociala nätverk och mitt liv kommer säkert vara väldigt likt det jag lever nu men flyttar jag en längre bit ändras allt.

I alla fall det här känns bra just nu men vem vet, det är ett bra tag tills ansökan ska vara inne till höstens program och andra saker kanske hinner komma upp innan dess är det såhär det ser ut. Här är länkar till Maskinteknik vid LiTH och Sportteknologi vid MiUn om nån vill läsa nåt om utbildningarna.

http://www.liu.se/utbildning/program/maskinteknik?l=sv

https://www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsutbud/ATLAS/Visa-program/?KatalogProgramId=627

Nu ska det sovas. Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0